THE ART OF LIVING - zachwyt, inspiracja, pragnienia, zmysł, smak, ciekawość,zapach, pożądanie, piękno

ART

http://www.magazyntrendy.pl/images/20170511153214.jpg
http://www.magazyntrendy.pl/images/20170522111916.jpg

Basquiat w cenie

2017-05-22 | art
http://www.magazyntrendy.pl/images/20170518095737.jpg

Trump poetą

2017-05-18 | art

Musica Electronica Nova: o definicji tożsamości

ART

Z Elżbietą Sikorą, dyrektor programową imprezy, rozmawiamy o specyfice festiwalu, motywie przewodnim tegorocznej edycji, a także o artystach, których w tym roku będzie można posłuchać.

Prowadzony przez panią festiwal Musica Electronica Nova odbywał się będzie w tym roku się pod hasłem „Tożsamość”. Co pani przez to rozumie?

Obserwując siebie i życie wokół siebie dostrzegam, że tożsamość przestała być dla większości ludzi sprawą oczywistą. Coraz rzadziej jest jednoznaczna, pewna siebie. Zmieniamy zawody, emigrujemy do innych krajów, podróżujemy – nasza tożsamość staje się coraz bardziej złożona. Zauważam to w życiu społecznym, politycznym, ale także w kulturze i muzyce. Stąd pomysł, by na festiwal zaprosić Johna Zorna,  niespokojnego artystycznego ducha, któremu konsekwentnie udaje się unikać kategoryzacji, który nieustannie wyznacza dla swej sztuki nowe cele i we właściwy sobie sposób penetruje i oswaja nowe przestrzenie muzyczne. Na festiwalu zaprezentuje się jako kompozytor symfoniczny, filmowy, jazzowy, ale także jako organista improwizujący w duecie z artystką sceny elektronicznej, Ikue Mori.

Czy taka różnorodność będzie charakteryzować cały festiwal?

Kompozytorzy coraz częściej stają się dziś artystami o złożonej tożsamości, sięgając po różne media: reżyserują własne opery czy tworzą wideo do swoich

utworów. W tym roku w ramach festiwalu zobaczymy m.in. eksperymentalne animacje Harry’ego Smitha z muzyką Johna Zorna, instalację Macieja Markowskiego Mute Music powstałą do utworu Zorna Dark River, a także prace wideo pokazywane w ramach współpracy z Biennale Sztuki Mediów WRO podczas koncertu LutosAir Quintet. Nie chciałam prezentować na festiwalu wyłącznie muzyki czysto elektronicznej, odtwarzanej z głośników czy też improwizowanej. Zależało mi na połączeniu elektroniki z innymi mediami: instrumentami, głosem ludzkim, z orkiestrą symfoniczną.

 

Nie na każdym festiwalu muzyki elektronicznej można usłyszeć orkiestrę symfoniczną.

Muzyka elektroakustyczna wciąż przeznaczona jest dla dosyć wąskiego kręgu twórców i odbiorców. Do zadań festiwalu należy, aby przybliżyć ją szerszej publiczności. Stąd pomysł na łączenie elektroniki z orkiestrą, aby ta muzyka mogła wejść do dużej sali koncertowej.

W ramach koncertu inauguracyjnego orkiestry NFM Filharmonii Wrocławskiej po raz pierwszy zabrzmi pani utwór Sonosphère III i IV Symfonia Wrocławska.

W tym utworze staram się zmienić ustalony porządek koncertowy. Muzyka będzie towarzyszyć publiczności od momentu wejścia do foyer Narodowego Forum Muzyki i wprowadzi ją na salę koncertową, gdzie orkiestra będzie już grała, tak jakby była tam obecna od zawsze

Archiwum art
Tobias Rehberger

Tobias Rehberger

Trendy
CZERWIEC 2017 TRENDY ART OF LIVING KULTURA SZTUKA DESIGN FILM MODA FOTOGRAFIA OPINIE MUZYKA TEATR SPORT ZDROWIE ARCHITEKTURA KUCHNIA